Verbinding maakt de sterkste keten
Wat maakt een motor krachtig, sterk en zuinig? De ‘fine-tuning’, de afstemming, de smering van de verschillende onderdelen.
Zo ook bij organisaties. Wat maakt een organisatie krachtig, sterk en vitaal? De verbinding, de interactie, de afgestemde communicatie tussen de werknemers. Ingebed binnen het kader van de bedrijfsdoelstellingen, missie en visie.
Hoe zie je dat het goed gaat met een bedrijf? De term “flow” (Csikszentmihalyi) dekt aardig de lading.
“Flow refereert aan een mentale toestand waarin een persoon volledig opgaat in zijn of haar bezigheden. Flow wordt gekenmerkt door op de betreffende acties gerichte energie en activiteit, volledige betrokkenheid daarbij, alsmede het feit dat men de activiteiten succesvol uitvoert “ (de alwetende Wikipedia).
Uiteraard beschrijft de psycholoog, met de onuitspreekbare naam, een individueel proces. Maar zou hetzelfde niet van toepassing zijn bij bedrijven?
Als een organisatie floreert dan uit zich dat als een gesmeerde motor. Acties worden verricht met ‘gerichte’ energie en volledige betrokkenheid wat leidt tot succesvolle uitvoering van de activiteiten.
Medewerkers hebben plezier, gaan fluitend naar en van het werk en de klus wordt geklaard. Iedereen “happy-the-peppie”! Het draait als een “zonnetje”.
Maar wat nu als er zand in de motor komt of de olie té drabberig wordt? Er sprake is van slijtage op de onderdelen? Wrijving, warmlopen, lekkage. Er gaan allerlei alarmlichtjes branden en die moeten wel geduid worden.
Bij een niet-soepel lopende organisatie zie je deze alarmlichtjes verschijnen: toename van het ziekteverzuim (onderwijs), onrust op de werkvloer, conflicten, afname van prestatie..enz. En ook deze moeten geduid kunnen worden. Wat inhoudt dat er onder de “motorkap” gekeken moet worden welk onderdeel niet goed functioneert en wat de gevolgen daarvan zijn voor het hele systeem. En hoe deze te herstellen om weer een optimale smering te bewerkstelligen.
De “smering” van een organisatie steunt op de interactie tussen mensen, de verbinding!
Verbinding in eerste plaats met jezelf! Besef hebben van je behoeften, je kernwaarden waar je voor staat, je talenten en hoe je daarvan gebruik kan maken in de werkzaamheden die je vervult.
Verbinding in de 2e plaats met het bedrijf waar je voor werkt. Voel je je betrokken bij de missie en visie van het bedrijf? (bv. oorlogsindustrie). Heeft het raakvlakken met de dingen die jij belangrijk vindt? Wordt er gebruik gemaakt van jouw talenten en krijg je er ook energie voor terug?
Ten derde, verbinding met collega’s. De interactie, de onderlinge communicatie is “key” . Spreken we letterlijk en figuurlijk dezelfde taal?
Verbinding, afstemming is de “WD-40” van elke organisatie!